dinsdag 27 maart 2018

Biksemad


Met een Deen in huis, moet er natuurlijk af en toe een Deens gerechtje op tafel komen. Of toch een gezondere versie ervan ;-) Dit is er zo eentje. Biksemad betekent zoveel als een mengelmoesmaaltijd, beetje van alles samen. Basis is normaal gezien vooral aardappelen, spek en ui en eigenlijk in mindere mate groenten. Er bestaat ook geen echt recept voor, 't is gewoon wat er nog in uw frigo ligt. Hierbij dus mijn gezonde versie ervan! Wat ik niet wist, is dat dit heel veel geserveerd wordt met een spiegelei erop en ik moet zeggen (zonder was 't ook superlekker ze!!) dat ik proefde dat dit inderdaad nog een meerwaarde aan 't gerecht kon geven. Volgende keer...

Ingrediënten:
3 chipolata's (en ik heb 3 verschillende genomen: kalfs, rund en merguez), gerookte spekblokjes, zakje prinsessenboontjes, 2 zoete puntpaprika's, 2 uien, een aantal voorgekookte krieltjes, balsamico

Recept:

  • Prinsessenboontjes (in 2 gesneden) en krieltjes koken
  • In een diepe pan (alles moet erin kunnen op 't laatste) uw spek bakken. Als dat krokant is, het eruit halen en apart houden
  • In dezelfde pan de chipolata's bakken en een scheutje balsamico toevoegen, eens ze redelijk halfweg zijn, haal ik ze er één voor één uit om in kleine stukjes te snijden en smijt ik ze terug. Als ze allemaal gaar zijn, aan de kant houden bij uw spek
  • Fijngesnipperde uien in weer diezelfde pan aanbraden, als uw paprika's gesneden zijn ze ook toevoegen
  • Dan uw aardappelblokjes erbij en een minuutje of 5 à 10 laten goudbruin worden
  • Prinsessenbonen en vlees er weer bij tot ze weer lekker warm zijn en alles goed dooreenroeren.
  • Kruiden met een beetje peper. Met dat spek er al bij doe ik er geen zout meer bij
  • Eventueel serveren met een paardenoog erop!
Echt lekker!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten